pátek 23. listopadu 2018

Fáze úklidu - Čím procházím já a čím Markii Reed?

Úklid je nepřítel. Můj, tvůj i jejich. Neříkejte že ne. Určitě byste dělali všechno stokrát raději, než uklízeli! V žebříčku neoblíbených činností vítězí nad úklidem jenom učení. Jak takový úklid vlastně probíhá? Přečtěte si, jakými fázemi během úklidu obvykle procházím.



Téma článku vymyslel Markii Reed. Zažívala jsem období silné desinpsirace. S Markem debatujeme spoustu blogerských problémů, přirozeně došlo i na tento. Navrhla jsem, že bychom mohli vydat článek na stejné téma. Marek vysypal hromadu svých skvělých námětů... a já jsem si jeden z nich sprostě přivlastnila. 

A tak je to tady.
Na tomto blogu máte příležitost si přečíst, jakými fázemi procházím při úklidu já.
S čím se potýká Markii Reed se zase dočtete u něj (logicky): Fight s bordelem




Obvykle se snažím zachovávat pořádek průběžně... ale někdy se to vymkne z rukou. :(
Pak úklid vypadá obvykle takto: 


1. Profáze (fáze zděšení)


  • Dojde k podráždění čidel - obvykle čidel zrakových, občas ale třeba také sluchových (když slyším hluk padající hromady věcí), hmatových  (když na něco šlápnu) nebo čichových (to snad ani nemusím vysvětlovat) 
  • Podráždění vyvolá vzruch
    -
    vzruch se šíří dostředivou dráhou do mozku 
  • Mozek vydá příkaz k úklidu 
    - současně vyvolá emoci zděšení/znechucení
    - vyplaví se adrenalin 


2. Metafáze (fáze psychického hroucení)


Stavím se na první metu, pak celý byt metu...
  • Vysoká hladina adrenalinu
    -
    organismus je povzbuzen jako po trojitém espressu, v důsledku toho zmateně pobíhám, nesmyslně střídám činnosti (pověsím dvě trička, utřu stůl v kuchyni, dám do myčky tři hrnky, pověsím čtyři trička, uklidím pár věcí z psacího stolu apod.) 
  • Zvyšuje se stres 
    - střídání činností způsobuje ještě větší zmatek
    - se zvyšováním zmatku přichází na řadu také stres
    - stres situaci komplikuje ještě více
  • Křičím 
    - ovládnuta negativními emocemi už nevím co dál, a tak jen křičím


3. Anafáze (fáze prozření)


  • Dochází mi, že "takto" nemůžu nic udělat 
    - příliš dlouhé trvání metafáze by mohlo nadělat škody - něco bych rozbila apod. 
  • Snažím se navodit vnitřní klid 
    - využiju metody vhodné pro relaxaci dětí s ADHD (když už je porád poslouchám nebo vyhledávám, musím je praktikovat, no ne?)


Na konci anafáze jsem už klidná a připravená pro efektivní úklid.




4. Telofáze (fáze dokončení)

  • Uklidněný mozek je schopen zpracovat plán úklidu 
  • Pozornost je jich věnována vždy jediné činnosti, práce je tak efektivní  
  • Výsledkem je krásně uklizený byt 







Tak je to. V čem se váš úklid od mého liší? Děje se ve vašich jednotlivých fázích něco jiného? 

Z doslechu vím, že u mnoha lidí dojde k přerušení úklidu dříve, než dovrší telofáze = nedostaví se výsledek v podobě krásně uklizeného bytu. Smutné.



Kája




Kam dál: 





Aktuální články:





3 komentáře:

  1. Jó, úklid. Do toho se mi nikdy nechce :D. Minulý víkend jsem si řekla, že si uklidím v pokoji 4 šuplíky (ani se nedaly skoro otevřít :D). Dala jsem to ;)! Už je tam věcí krásně pomálu. Dva plné koše jsem naplnila :D

    OdpovědětVymazat
  2. Uklízet se nemá. Úklidem se totiž zvyšuje chaos. Na uspořádání věcí člověk vynaloží příliš mnoho energie a tím urychluje tepelnou smrt vesmíru.
    Milan

    OdpovědětVymazat
  3. Je zajímavé, jak jsme toto téma vzali každý po svém. Jak píšu ve svém článku, na konci uklízení většinou u mě přichází zdešení, že jsem vůbec nic neuklidil, což je asi nejvtipnější část. Je škoda, že jsme se nedomluvili na pořízení nějaké fotečky, jak uklízíme. Bylo by to vtipný. :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře. :) Klidně se rozpovídejte, ráda si od vás něco přečtu.