Státnice: Co mě v květnu čeká?

Na jaře bych měla zakončit svou dlouhatánskou cestu vysoké školy. Stihnu-li se připravit a složím-li v dubnu zkoušku z didaktiky angličtiny, kterou jsem loni poněkud prokaučovala, čekají mě v květnu státní závěrečné zkoušky a obhajova diplomové práce. Poctivě se na tyto velkolepé události připravuji, ale dám si chvilku pauzu, abych vám mohla povědět, z čeho mám státnice, jak budou zkoušky vypadat a o čem je moje diplomka. 









Závěr vysoké je podobný závěru gymplu

Státnice mám z českého jazyka, matematiky a z pedagogiky a psychologie (jedna zkouška). Diplomovou práci mám zaměřenou na hudební výchovu. Maturovala jsem z českého jazyka, matematiky, německého jazyka a hudební výchovy. Vidíte tu podobnost? Pro němčinu jsem se rozhodla na poslední chvíli, původně jsem hodlala maturovat ze základů společenských věd. Ty mimo jiné zahrnují psychologii, sociologii a filozofii, což se podobá pedagogice. Kdybych neměnila rozhodnutí, končily by mi střední i vysoká v podstatě stejně. 

Matematika a didaktika matematiky 

Státnice, ze které mám noční můry už teď. Okruhy jsem si zatím jen stáhla, nahlédla do nich a rychle je zavřela, abych se nerozbrečela. Ke zkoušce přijdu s profesním portfoliem. 
V teoretické části budu předvádět, jak skvěle ovládám výrokovou logiku, vím, co jsou výrokové formule, co znamená relace ekvivalence, středová souměstnost apod. Věci, kterým povrchově rozumím, ale když se v něm jeden začne přiliš pitvat, stojí mi vlasy hrůzou a kulím oči. 

V didaktické části budu předvádět, jak se má matematika učit. Potíž je, že univerzita sympatizuje s metodami profesora Hejného, podle kterých neučím. Přestože se snažím mít hodiny co nejvíce názoré a vedu žáčky k aktivnímu přemýšlení, Hejného metoda je pro mne španělská vesnice. A to říct klidně můžu, protože neumím španělsky ani jsem nikdy v žádné španělské vesnici nebyla. 

Věřím, že zkoušku nějak zvládnu, hloupá nejsem a zkoušky v průběhu studia jsem zvládala. Nekladu na sebe příliš velké nároky, éčko bude stačit. Vždyť i z té hloupé státní maturity jsem měla čtyřku, zatímco z ostatních předmětů jedničku.  


Český jazyk a literatura + didaktika 

Státnice z češtiny mě tolik neděsí, i když by možná měla, neb na zkouškách jsem předváděla znalosti hodné deváťáka, nikoli vysokoškoláka... jenomže má pořád dokola bavit se o tom, co jsou podstatná jména a jaké máme druhy přísudku? Zkusím se tentokrát naučit poctivěji, na češtině mi přece jen záleží mnohem víc než na nějakých algebraických výrazech. Zkouška 
z literatury se dost podobá maturitě, mám vlastní seznam literárních děl, je ovšem delší než ten maturitní a je zaměřený na knihy pro děti a mládež. Literární teorii budu dokládat na konkrétním díle. 

V didaktice českého jazyka a literatury není žádný speciální přístup jako v matematice, takže věřím, že to klapne. Hlavní je zdůraznit, že máme ve výuce jazyka především komunikovat


Pedagogika a psychologie 

Přesněji primární pedagogika a psychologie dětí v mladším školním věku, nebudu se zabývat výukou adolescentů ani mě nebudou zkoušet z vývojové psychologie kojenců. Vlastně mě vůbec nebudou zkoušet tak, jak si představujete. Ke zkoušce přijdu se dvěma seminárními pracemi. Mým úkolem bude svá díla obájit.  

Seminární práce se nesou v duchu diplomky, jsou ale kratší a jejich výzkum je jednodušší. Jedna se váže k okruhu z pedagogiky, v té zjišťuji, jakým způsobem kolegyně hodnotí žáky ve výtvarné výchově, druhá se váže k okruhu psychologie, v té pozoruji souvilosti mezi motivací a školní úspěšností žáků

Součástí státnice bude také prezentace a reflexe projektové výuky, kterou jsme si měli připravit a realizovat. Moje projektovka probíhá právě teď. Učili jsme se o našem městě. 

Diplomová práce

Jak jistě víte, diplomce se aktivně věnuji od července. Mým tématem je hra na tělo v hudební výchově. Vyšel mi plán zvládnout přes prázdniny teoretickou část. Psala jsem v ní 
o prvostuňovém vzdělávaní, dětech mladšího školního věku a o výuce hudební výchovy. Zároveň jsem v létě stihla připravit aktivity pro výzkumnou část. 

Momentálně s dětmi tleskáme, pleskáme o stehna, dupeme a klepeme si do ramen. Zkrátka a dobře ověřuji, jak moje činnosti fungují v praxi. Poctivě si zapisuji, jak nám to šlo, ale jak uchopím závěr, popravdě ještě úplně nevím. Tleskání však máme před sebou ještě spoustu, věřím, že to postupně nějak vykrystalizuje. Vždyť před půl rokem jsem měla jen matnou představu o tom, co budu v praxi ověřovat. Teď mám karty, krátké skladby a spoustu nápadů, jak doprovázet písničky hrou na tělo. 




Drže palce. :) 
Kája



P. S. Nejsem příznivce zarovnávání do bloku, ale když teď píšu tolik závěrečných prací, ve kterých se takové formátování vyžaduje, na blogu mi chybí... 

Komentáře

  1. Držím palce, nech ti to vyjde, ale osobne verím, že áno. Podľa toho, čo píšeš to vyzerá, že ti na tom záleží a že tomu rozumieš. Veľa šťastia! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Záleží, to jo, jen toho času kdyby bylo více... :)

      Vymazat
    2. To chápem, spomínam si na vlastné trable s časom, keď som ešte študoval. :) Ale verím, že to zvládneš. :)

      Vymazat
  2. Držím palce, ať ti jde učení i dokončení diplomky.

    OdpovědětVymazat
  3. Je toho hodně, ale věřím, že to zvládneš. Nás tohle martýrium doma čeká za tři a půl roku :D.
    Já zase zarovnání do bloku preferuji, jinak na mě text působí chaoticky a hůř se mi čte :).

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za hezké shrnutí. Je fajn vidět, jak to mají na stejném oboru na jiné univerzitě. Matiky jsem se také hodně bála, jsem ráda, že to mám úspěšně za sebou a že můžeme mít předtermíny. Měli jsme tam několik okruhů, didaktické i teoretické. Šťourání bylo hodně nepříjemné.
    Říká se, že čeština je nejhorší, ale já ji mám ráda, tak snad to bude dobrý. Tam máme myslím 3 nebo 4 části (dětská literatura, prvopočáteční čtení a psaní, lingvistika, morfologie). U každé si taháš jedno téma a když neuděláš jednu část, logicky neuděláš nic.
    Pedagogiku s psychologií máme také společnou, akorát máme okruhy. Každá otázka má část A) psychologickou a B) pedagogickou.
    Diplomku mám zaměřenou na děti s ADHD. Na teorii jsem začala pracovat už někdy o prázdninách v třeťáku (ale samozřejmě ji nemám hotovou). Ve čtvrťáku jsem chodila na pozorování do jedné školy, teď v páťáku chodím do druhé. Mám 5 dětí. Napozorováno mám dost, akorát to ještě hodit do té ofiko podoby, to se mi moc nechce =DD
    Držím moc palce, určitě to dáš s přehledem! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ó jé, ani mi nemluv. Dizertaci mám sice odevzdanou a obhájit si ji půjdu klidně zítra, ale státnice... ty mě čekají taky. Tak si držme palce a ať nám to hezky jde od ruky! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Neměla jsem vůbec představu o tom, jak fungují státnice pro učitele, tak jsem ráda, že jsi mě do toho trochu nechala nahlédnout. Já studovala na fakultě chemicko-technologické, tak tam to bylo trochu o něčem jiném :D Mooc ti držím palce!

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takto je to u nás, jak je vidět v komenátři od Lenky, u nich je to zase malinko jinak... ale ty předměty jsou pro všechny prvostupňaře stejné.
      Chemicko-technologická fakutla zní jako něco, co by mě vůbec nebavilo. :D

      Děkuji za podporu.

      Vymazat
  7. Držím palce...ještě si pamatuji ty nervy před tou svojí.
    giveaway

    OdpovědětVymazat
  8. Tak ja som sa na VŠ neprepracovala a asi to už ani nemám veľmi v pláne, takže pre mňa je toto taký nový svet. Absolvovala som síce prípravu na štátnice s prvým partnerom a aj jeho slávnostné udelenie titulu Ing. Boli to stresy, ale na šťastie sa zadarilo.
    Kájo, verím, že to dáš. Poctivo sa pripravuješ, tak verím, že tvoji kantori to vidia :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Všem děkuji za komentáře. Nebojte se rozepsat.