Projektová výuka o městě

Před podzimními prázdninami moje děti nemusely nosit do školy aktovky a pracovní sešity. Měli jsme totiž projektový týden, během kterého jsme zkoumali naše město a jeho historii. Ne každý si dovede představit, co taková projektové výuka obnáší, a tak jsem se rozhodla, že vám ji trochu popíšu.

Liška na lávce přes Ostravici, která rozděluje Frýdek a Místek, vzadu rozmazané Beskydy

Proč projektová výuka?

Musím přiznat, že se náš projektový týden konal zejména kvůli studijním povinnostem. U státnic totiž musím prokázat, že takovou výuku umím připravit. Budu u nich předvádět návrh projektu s připravenými aktivitami a hodnotit, jak projekt nakonec ve skutečnosti probíhal. Nicméně státnice nejsou jediným důvodem.

Nedá se tak učit pořád, nebo si to aspoň nedovedu představit, ale dlouho předlouho jsem se těšila, až se do nějakého týdenního projektu pustím. Učení je jiné, nové, zábavné a rozvijí schopnosti, které se běžně tolik nerozvíjejí. Nyní, po zvládnutí celého týdne, jsem z projektů nadšenější než předtím, s radostí budu vymýšlet další. K projektové výuce i k pedagogickému přístupu celkově mě inspiruje naše skvělá paní učitelka ze 4. a 5. třídy

Jak probíhal projektový týden

Některé aktivity jsem měla připravené k zápočtu minulého letního semestru. Pár jsem jich dotvářela těsně před projektem, když jsem plánovala časové rozvrhnutí. 
  • poznávačka míst (prezentace fotografií v power pointu, žáci zapisovali, co vidí)
  • třikrát čtení s porozuměním (o městě)
  • přepis vět o městě s přesmyčkami 
  • práce s jízdními řády (hledání názvů zastávek, porovnávání trasy dvou linek...)
  • úlohy o autobusu (autobusem jelo pět lidí, na zastávce dva vystoupili a sedm přistoupilo...)
  • slovní úlohy (snažila jsem se, aby tematicky zapadly) 
  • řazení slov podle abecedy (slova na kartách souvisely s městem)
  • určování druhů projektově laděných vět 
  • turnaj v pexesu s motivem města (moje tvorba)
  • hra Já mám, kdo má (moje tvorba)
  • běhací diktát s částmi našeho města
  • hledání míst na tabletu a následné lepení obrázků do plánu města 
  • exkurze na zámek
  • tvorba plakátu o městě a jeho prezentace v paralelních třídách
  • nácvik zdejších písní s minivystoupením v prvních třídách 
  • malba nebo kresba zámku 

Některé úkoly plnili žáci samostatně, větší část ve skupinách. 

Ilustrace by ChatGPT, ta úča mám být já. 

Jaké to bylo?

Parádní! Především mě mile překvapila samostatnost dětí a spolupráce ve skupinách. Bylo úžasné je sledovat. Nejnáročnější byla práce s tablety, především tím, že bylo pro děti náročné najít v plánu města totéž místo, které jim vyhledaly mapy.cz. Nějak jsme se s tím ale poprali 
a úkol měl celkově úspěch.

Exkurze byla studená, vyšla na nejchladnější den v týdnu. Sešlo tedy z původního plánu zdržet se po prohlídce zámku ve městě a pobýt v parku. Rychle jsme se svezli autobusem do školy. Čas jsme využili k přípravě na tvorbu plakátu. Děti si na nečisto psaly, co na plakát umístí. 

V pátek mě potešily perfektním minivystoupením i prezentacemi. Zase se mi potvrdilo, že děti jsou schopné zvládnout všechno, k čemu jim dáme příležitost. 

Týden jsem si užila!
A podle zpětné vazby si ho užily i děti. 

Ale teď zase hurá do lavic, čeká na nás nové učivo v češtině i v matematice...

Kája

Komentáře

  1. O projektovom vyučovaní som ešte nepočul, no keby som dieťa určite by sa mi to páčilo viac, než sedieť v lavici a počúvať. Nečudujem sa, že to malo úspech :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že nemusí být projektovka, aby se jen tak nesedělo a neposlouchalo. ;) Mluvím teda za první stupeň, výš už je to asi všelijaké.

      Vymazat
  2. Tohle je moc fajn. Moc dobře si pamatuju, jak jsem ve škole měla ráda právě projekty, experimenty, exkurze apod. Synek zná jako domškolák prakticky jenom tohle. :) Frontální výuka a sezení x hodin v lavicích je podle mě nepřirozené a dávno překonané, ale to se naštěstí i v běžných školách pomalu mění...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že na prvním stupni výuka dávno není o frontálce a sezení v lavici... Ono to má své místo, ale celou dobu se tak učit ani nedá, děti by nedávaly pozor, takže by to bylo víc o okřikování než nějaké práci. My třeba během hodiny vystřídáme lavici, koberec a nějaký pohyb, poměr se samozřejmě střídá.

      Vymazat
    2. Jsem strašně ráda, že to už není tak, jak si to pamatuju ze školy já. :) My celé hodiny vážně v lavici proseděli.

      Vymazat
  3. Myslím, že se ti projekt povedl a určitě si ho užily i děti. Na vlastní oči vyzkoušené a přímo zažité vždycky zůstává v paměti déle.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle závěrečného testu si děti zapamatovaly více méně všechno, co se v projektu dozvěděly. Vlastně to šlo poznat už o den dřív na zámku, když jim průvodkyně kladla otázky. Potěšili mě.

      Vymazat
  4. Vymyslela jsi to krásně! Vůbec se nedivím, že děti byly nadšené :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těším se na další. Týden už asi letos nezvládneme, ale jednotlivé projektově laděné dny určitě jo. Taky mám bezva plán na dny před vánočními prázdninami, o tom později napíšu. Organizace výuky se bude podobat Montessori systému. Něco podobného jsem už v minulosti zkoušela a celkem to fungovalo. Letos vychytám chyby.

      Vymazat
  5. To zní hodně dobře. Jako dítě jsem tyhle aktivity milovala a je super vidět, že se to moc nezměnilo :D Snad se k takovým akcím dostaneš častěji. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to více méně na mne, škola by mě určitě podpořila. Letos to vidím jen na něco menšího. Příští rok určitě dáme zase celotýdenní projekt! :)

      Vymazat
  6. Vypadá to krásně, vymyslela si to fantasticky :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě by to šlo lépe, ale byl to můj první projektový týden... to se doladí.
      Děkuji. :)

      Vymazat
  7. To je tak krásný! Na škole, kam chodily moje děti, se nic takového nedělalo, skoro mi připadá, že takové zážitky umí připravit jen nová a mladší generace pedagogů. Muselo to být pro žáky boží! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě že ten můj pedagogický vzor už je v důchodu... takže výsadou mladé generace to nebude. :) Ale určitě nás teď bude víc a víc.

      Vymazat
  8. Týjo, to je tak inspirativní! Krásná práce. Doufám, že mě v pedagogickém minimu podobné věci naučí dělat aspoň trošku, zní to skvěle :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad jo. U mne byla velká část studia o praktických přípravách a často i ověřování v praxi. Díky studiu vznikla ohromná spousta aktivit a pracovních listů, mnohé z nich jsem využila, některé čekají, až na ně vyjde řada. A něco třeba nepoužiju vůbec, ale bylo fajn si to aspoň natrénovat.

      Dobré je, když na VŠ učí někdo, kdo současně aspoň na malý úvazek pracuje ve škole. V Olomouci jsem měla na matematiku rok paní, která učila jednu třídu na druhém stupni. Její hodiny byly zábavné a vysvětlování velice názorné. Inspiraci taky dají lepší lidi z praxe. Třeba paní s projektovou výukou učí na ZŠ a projekty využívá hojně. V hodinách nám prezentovala svoji práci.

      Vymazat

Okomentovat

Všem děkuji za komentáře. Nebojte se rozepsat.