Různé přístupy učitelů na vysokých školách

Jakkoli se zdá být moje studium tragické, jedno mi nelze odepřít: Jsem zkušená vysokoškolačka! Studuji dohromady už 13. semestr, přičemž některé předměty jsem absolvovala dvakrát. Za ty roky jsem se setkala s různými učiteli a s jejich rozdílnými přístupy ke studentům. Zatímco jedni se nám to snaží co nejvíce usnadnit, jiní co nejvíce zavařit...


Vedle průměrných učitelů, kteří neškodí ani nepomáhají, existují učitelé, kteří vytvářejí studentům příznivé podmínky pro splnění předmětu. Ne snad, že by dávali zápočty zadarmo. Mám na mysli to, že u zkoušky nenápadně napovídají, spokojí se s nepřesnou odpovědí apod. 

Krásným příkladem takového vysokoškolského pedagoga byla učitelka z katedry primární a preprimární pedagogiky na UPOL. Jeden rok jsme s ní v rámci vyučování psali test na nultý pokus. Komu se nepovedl, přihlásil se na oficiální první pokus ve zkouškovém období. 

O dva ročníky výše jsme s ní měli písemnou zkoušku znovu. Kdo si vylosoval otázku, se kterou si vůbec nevěděl rady, mohl si vytáhnout novou. Jedna spolužačka tuto možnost využila a zkoušku díky tomu splnila. Co na tom, že nemohla dostat A ani B. Hlavně že to měla! 


Oproti tomu jsou pedagogové, kteří si vychutnávají studentovy neúspěchy. S nejvýraznějším zástupcem tohoto druhu jsem se setkala v Olomouci na katedře matematiky. Paní doktorka se s vysvětlováním moc nepárala, látku vykládala tak, jako kdybychom ji dávno dobře rozuměli. Na zkouškách vyžadovala přesné definice. A co bylo nejhorší, místo toho, aby si poslechla, co studenti umí, se snažila zjistit, co se nenaučili

Byla to první zkouška, kterou jsem nezvládla na první pokus. Na papíře z přípravy jsem měla pár slov. Nemám potřebu si něco vypisovat. 
,,To toho moc nevíte," poznamenala, když papír uviděla. Ze stresu jsem se několikrát spletla. Zaměnila jsem například konjunkci a disjunkci. Doktorka mě hned setřela, neměla jsem možnost se opravit. Neustále mě přerušovala otázkami, na které jsem neznala odpověď. To, co jsem chtěla říct, si neposlechla. Zkoušku mi nedala a poslala mě domů s doporučením ukončit studium, protože na něho nemám. Skončilo to pláčem na záchodě. 

(O týden později mi dala E s tím, že už mě nechce v životě vidět.) 

Ve třeťáku jsme ji měli znovu. Vzhledem k dřívějším zkušenostem jsem na přípravě popsala celý papír. Doktorka si ho pročetla... a pak se mě ptala na věci, které na něm nebyly. Tudíž na věci, které jsem nevěděla. 
,,Vy jste se vůbec nic nenaučila!" kritizovala mě. 
,,Na papíře mám toho dost," bránila jsem se. 
,,Nebuďte držá."
Co si budeme, skončilo to zase na záchodě. Vědomosti z papíru ji nezajímaly, vychutnávala si, že nevím nic jiného. Varovala mě, že budu hrozná učitelka. Prosila jsem ji, aby mě pustila domů. Opakovaně. Zase jsem byla drzá. Dokonce mě na to upozornila i přítomná spolužačka. Opravdu jsem byla drzá? Nemyslím si. Měla jsem se nechat ponižovat? Nechtěla jsem být neslušná. Potřebovala jsem odejít. 

Na prvním pokusu jsem byla již v dubnu, ale na druhý jsem běham jara a léta nedostala odvahu.
O rok později jsem věděla, že se studiem končím, takže jsem se zlou doktorkou nezabývala. 
Gemoetrie mě proto čeká teď. 

Věřím, že dopadne dobře. 
Aktuální učitelka patří k těm lepším. Když si nevzpomenu na přesnou definici a použiju vlastní slova, nebude skákat radostí, ale domů mě nepošle. Jde jí o to, abychom učivu rozuměli. 

Kája

Komentáře

  1. Proboha. Tomu teda říkám šikana... učitel, co má potřebu takovéhle věci dělat, by se do školství vůbec neměl dostat. Ještěže to teď můžeš dělat u někoho jiného. Budu držet palce, ale věřím, že s normální zkoušející to snad ani nebude třeba :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Je smutné, že úspěch studia závisí na tom, na kterého učitele narazíš. Ale jako i jinde, je to o lidech.

    OdpovědětVymazat
  3. Každý matikář by měl na začátku semestru proběhnout s rudým praporem(aby získal pozornost), že to bude chtít doslovně. Taky mi to chvíli trvalo, než jsem na to přišla. Ale ono to s matikou jinak nejde, za "vlastní slova" bych taky vyhazovala. A každej vyučující bude naštvanej, když se musí zaobírat studentem, kterýmu tato elementární skutečnost unikla a některý jsou arogantní víc, některý míň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O to nejde, že bychom to nevěděli. Ale vyhazovat? Vždyť je to blbost, hlavní je, abychom věděli, o vo jde.
      Dětem nebudu podrobně vysvětlovat, co je komutativnost. Jen jim ukážu, že si můžu prohodit sčítance.

      Navíc pointa tohoto článku nespočívá v definicích…

      Vymazat
    2. Jo a vyžaduje to logicky asi každý matikář, přesné matematické vyjadřování je asi očekávaným výstupem předmětu, avšak kdo perfektně splňuje očekávané výstupy, dostane A. (Na základce a střední 1.)
      Takže opravdu není vůvod vyhazovat někoho, kdo v něčem vypotí vlastní vysvětlení - hlavně, že je to jednoznačné.
      V aritmetice na OS jsem taky cosi rozepisovala, místo definice jsem použila vysvětlení, jako kdybych chtěla někomu neznalému říct, o co jde.
      A hle, céčko….

      Vymazat
  4. To je hrozné, když jsou někteří tak nepřející... Já jsem byla na vysoké kvůli zdravotním problémům jen asi dva měsíce, takže nemám zkušenost. Ale na gymplu jsem někdy nechápala, jak se někteří dokážou rozčilovat a být nepříjemní nebo naopak milí. Jeden profesor mě třeba hodně trápil na začátku gymplu (chemie), byla jsem hodně nemocná, nestíhala jsem písemky, neklasifikoval mě atd. A naopak při maturitě byl moc hodný :D

    OdpovědětVymazat
  5. Uff, mne matika bez tak nejde, takže toto by ma asi úplne položilo, takúto prístup

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Všem děkuji za komentáře. Nebojte se rozepsat.