Svatomartinská hra aneb využití AI v přípravě učitele

Manžel má do školy vypracovat prezentaci o konkrétním využití umělé inteligence. Nemohl se rozhodnout, jaké téma si zvolit, a tak jsem mu vnukla nápad zabývat se využitím umělé inteligence při přípravě učitele do vyučování. Byla to pro mne neprobádaná oblast, ale měla jsem chuť ji prozkoumat. Při té příležitosti jsem hned požádala o pomoc ChatGPT. Dala jsem mu za úkol připravit hru s tematikou svatého Martina. Vznikla parádní hodina! 

By ChatGPT


Původní pojetí tématu: Připomeneme si jeho příběh, zdůrazníme jeho vlastnosti, zjistím, kdo všechno si o víkendu vychutnal husu, zapíšeme, kdy má svátek a vybarvíme obrázek. 

Taková nuda! 

Svatomartinská hra by ChatGPT a Kája

Vznesla jsem požadavek tohoto znění: ,,Ahoj, Robůtku, prosím, vymysli mi hru pro 19 osmiletých dětí s tématikou svatého Martina." Robůtek měl spoustu nápadů, nějakou dobu mu trvalo, než celou hru popsal. Očekávala jsem nějakou nepoužitelnou hloupost, ale k mému překvapení zněla hra docela smyspluplně. Trochu jsem ji upravila, aby se dala lépe uchopit. 

Výsledek vypadal takto: 

Zatímco se děti převlékaly do cvičebního úboru, připravila jsem v tělocvičně překážkovou dráhu, respektivy dvě, aby se mohla třída rozdělit a zdolat překážky rychleji. Do druhé části jsem rozestavěla kužely a v rohu jsem nechala složku s rozstříhanými obrázky. Na chodbě jsem ukryla poklad v podobě dvou balíků bonbónů. 

,,Víte, kdo má dneska svátek?" zeptala jsem se dětí. Nikdo nevěděl. 
,,Nebo čím je dnešní den tak nějak významný?" pokračovala jsem. Pár dětí si vzpomnělo, že je svatého Martina, dodávaly, že ale bohužel nepřijel na bílém koni. (A jaká je škoda, že ještě nesněží... kdy bude sněžit?) O svatém Martinovi jsme si vyprávěli už před rokem, když jsme ho lepili v pracovkách, ale dětem se všechno vykouřilo z hlavy. Vzpomněly si pouze na husu, protože většina z nich ji měla v předchozích dnech na oběd. 

,,Byl to voják. A víte, jaký musí být voják?" zeptala jsem se dětí. Teď už byly aktivnější, sypaly na mne jeden nápad za druhým, přitom stihlo zaznít všechno, co jsem chtěla slyšet, tedy odvaha, statečnost, schopnost spolupracovat a poslouchat svého velitele

Vlastnosti a schopnosti jsme postupně ověřili. Odvahu a statečnost prověřila překážková dráha. Schopnost spolupráce otestovalo skládání obrázků ve skupinách. Jestli moji Martinové plní rozkazy velitele, jsme zkusili na slalomu. Jeden žák procházel slalom se zavřenýma očima, druhý mu říkal, jak má jít. V polovině se vyměnili. Za každý splněný úkol dostaly děti kus pláště. 

Řekli jsme si, že Martin byl také štědrý. Se zmrzlým žebrákem se podělil o svůj plášť... a tady 
ve škole nechal pro děti poklad. :) Překvapilo mě, že ho nenašly hned, měla jsem za to, že moje schovka byla příliš jednoduchá. Slečna, která ho našla, hned slíbila, že bude štědrá jako Martin 
a o bonbony se podělí s ostatními. 

Svatomartinskou hru jsme zakončili setkáním s žebrákem - plyšovým psem. Rozhodli jsme se mu darovat náš plášť. Abychom ho nebalili do kousků, provedli jsme rychlé kouzlo. Mávla jsem mečem a z kousků pláště byl rázem jeden velký! Co ty paní učitelky všechno nedokážou... 

Do konce tělocviku ještě zbýval nějaký čas, a tak si děti ještě několikrát zopakovaly překážkovou dráhu. Další hodinu jsme se ještě chvíli bavili o Martinovi a jeho vlastnostech, s kterými by mohl být každému vzorem. Děti si vlastnosti zapsaly na papír, připsaly datum Martinova svátku 
a vybarvily si obrázek. Pak už jsme se vrhli na běžné učení. 



Byla to parádní hodina. Ještě že se manžel pustil do svého projektu s tímto tématem! Jsem zvědavá, na co ještě díky němu přijdu. I když jsem do přípravy hry nakonec přece jen vložila kus sebe, ChatGPT mi byl velmi nápomocný. Určitě ho zase někdy použiju! 


Kája

Komentáře

  1. To je super! Taky AI při přípravě hodin občas používám. Co se mi v poslední době zalíbilo opravdu hodně, je Sciobot. Bohužel abys tam měla trvalejší přístup, je potřeba, aby ti to podpořila škola, což se nemusí vždycky povést (třeba u nás to ředitel prostě zatrhl). Ale přípravy to navrhuje úplně epesní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Sciobotu jsem věděla, teď jsem ho zkusila v rámci manželova projektu, abych mu mohla říct, co to všechno umí. Šikovná pomoc, ale asi se bez ní obejdu, strukturu hodiny si vymyslím sama a jednotlivé aktivity vytvořím nebo seženu jinde.
      V rámci studia pedagogiky by to ale mohlo být fajn, tam se do příprav píše tolik nesmyslů, Sciobot by práci usnadnil.

      Vymazat
  2. Na tento blog som narazila v klube blogerov, konkrétne vďaka komentáru pod článkom téma mesiaca a som veľmi rada. Veľmi pekný a praktický článok :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vždy ma fascinuje a trochu desí, ako vie byť Chat GPT nápomocný a uľahčiť život. Peknú hodinu vám vymyslel, aj keď si do tvorby musela zahrnúť vlastné nápady a dať to dohromady. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to víc děsí než fascinuje. :D Bojím se, že kvůli technologiím lidi zhloupnou.
      Už teď to je - proč bychom se něco učili, když si to můžeme najít na internetu... No, můžeme, ale jednak to na ten internet někdo moudrý musí napsat, a také se přece nemůžu spoléhat jen na internet, potřebuju svoji hlavu.
      Každopádně inspirace umělou inteligencí je fajn. Jen se to nesmí přehánět.

      Vymazat
  4. Skvělý nápad! Občas mám cukání použít umělou inteligenci při vymýšlení aktivit pro seniory, jsou někdy dost nároční :D.

    OdpovědětVymazat
  5. Parádní hodina :) S AI ještě nemám zkušenosti, ale vidím, že může velmi pomoci :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ty jo, tak to je hodně akční. Věřím, že je to bavilo. Já si AI nemůžu vynachválit, ale používám ho zatím primárně na "konzultaci" nápadů do dračího doupěte. Myslím si, že právě na různé brainstormingy je nejlepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně, je to takový kamarád, který je vždy po ruce a o všem má přehled. :D

      Vymazat

Okomentovat

Všem děkuji za komentáře. Nebojte se rozepsat.