Beskydská terapie III

V červnu vyšly dva články plné krásých beskydských tras. Dnes na ně navážeme. Proč se článek jmenují terapie? Přece proto, že hory čistí hlavu! I když je mi před výletem dobře, po něm je mi ještě lépe. Pojďte se podívat, jak je v Beskydech krásně a nasbírejte inspraci na procházky a túry.

Trasy jsem jako obvykle zaznamenala do mapy, abyste je mohli důkladne prostudovat.
Odkazy na předchozí Beskydské terapie naleznete na konci článku

Lysá hora

Dvě trasy na Lysou horu a zpátky dolů jsem vám ukázala už minule. Možností, jak jít, je ovšem více. Oblíbený výchozí bod pro výstup na královnu Beskyd je Ostravice. Dostat se tam dá pohodlně vlakem, je také dost místa na zaparkování auta.

Červená trasa vedoucí kolem lanového centra Opičárna je hodně frekventovaná. Doporučuji vyrazit hned ráno. Když jsem z Ostravice vycházela v osm, připadala jsem si na cestě sama.

Žlutá cesta k přehradě Šance je moje oblíbená - ale jen pro cestu dolů, protože je v některých místech hodně prudká. Nahoru jsem tudy šla jenom jednou, mysela jsem, že umřu. Dost asi dělalo i horko.

Výhodou trasy je, že po ní skoro nikdo nechodí. Nevýhodou je vzdálenost přehrady od centra Ostravice. Zpátky na vlak jsou to tři nezáživné kilometry po asfaltu.

Letos jsem Lysou horu zvládla už pětkrát, mám rekordní rok. Opravdoví blázni mívají přes 300 výstupů. Někdy jdou i dvakrát během jediného dne. Asi tam chodí na oběd a pak ještě na večerní pivko. Takový cvok asi nikdy nebudu. Nemůžu přece zanedbávat jiné hory.

Prašivá a Kotař

Další trasou budu trochu kecat. I když je odzkoušená mnou samotnou na vlastní kůži, je to delší doba. Letos jsem byla jen na Prašivé - měly jsme s kamarádkou líný výlet, válely jsme se v trávě, houpaly na nejlepší houpačce na světě a bylo nám fajn. Abych neuváděla tak krátkou cestu, přidávám ještě Kotař.

Dojít od vlaku v Dobraticích k hoře je trochu otrava, jde se po asfaltce kolem zahrad plných uštěkaných psů. Hlavní cestě se turistická značka naštěstí většinu času vyhýbá. Jakmile se dostanete na lesní cestu, pocítíte prudké stoupání. Trvá ovšem jen chvíli. Ani se nenadáte a dostanete se na nakloněnou rovinku. Za chvíli jste v cíli.

Na Prašivé je kostel z jedlí a opravená chata, která je přístupná pejskům. Spokojení mohou být pejskaři i ti, komu přítomnost psů vadí. Každá skupina má k dispozici svou vlastní jídelnu.
Kousek za kostelem je krásná vyhlídka a vyhlídková houpačka. To prostě chcete!

Dál půjdeme přes vrchol Prašivé - docela si nastoupáme. Pak už je cesta příjemná. Cíl 2 je Kotař. S trochou štěstí tam narazíme na mazlivou kočku. 😋 Z Kotaře sejdeme na Morávku.

Před dvěma roky jsme šli jsme z Kotaře dál před hory, aniž bychom tušili, kam přesně míříme. Výsledkem byla 22 km procházka. Čtěte zde: O krátké procházce, která nebyla úplně krátká

Smrk

Smrk je druhá nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd. Na rozdíl od Lysé hory tam není žádná chata. Díky tomu potkáte výrazně méně turistů. Nejúžasnější jsou na Smrku borůvky. Kdyby to šlo, posledně bychom se jimi nacpali. Něčím tak drobným se ale přejíst nedá...

Výchozím bodem pro nás byla Ostravice. Auto jsme zaparkovali u nádraží. Nahoru jsme šli po červené. Cesta je dlouhou dobu otravná, protože vede po asfaltce. Změna na les byla dlouho očekávána a vítána.

Bavili jsme se o všem možném i nemožném, vzpomínali jsme na dřívější smrkové výstupy. Historek se našlo docela dost... Vykládala jsem třeba o šíleném sportovci, který si půlku cesty stěžoval, že ho zdržuju. Kdyby šel beze mne, byl by dávno nahoře!

I když trasa není dlouhá, nějakých sedm kilometrů, měli jsme dvě přestávky. Jednu u studánky, druhou u borůvek. Borůvky nás pak brzdily i dál. Na vrcholu jsme se vyfotili, pokochali výhledem... a usadili opět mezi keře. Borůvkám se prostě nedalo odolat! Zachutnaly i Elišce.

Dolů jsme se vraceli po žluté k přehradě Šance. Hráli jsme hru, kdo najde více značek. Mám ostříží oči, vyhrála jsem se score 21:1. Od přehrady se jde zase po asfaltu, celkem asi čtyři kilometry.

V obchůdku na parkovišti jsem si koupila frgál. Pěknější zakoneční výletu bych si nemohla přát!

Z dnešní beskydské terapie je to vše. Příprava čtvrtého dílu je v procesu.

Kája

Čemu? Bo milujeme Beskydy!

Komentáře

1. Hezké trasy, ale podle mě je beskydská terapie nejúčinnější, když v nich strávíte nejméně skoro celý den.
    Zdatným turistům, kterým vytipované trasy přijdou podobně jako mně pro celodenní terapii poněkud krátké, doporučuji je spojit dohromady (mrkněte na přiložený odkaz).

Trasa z 49.6692379N, 18.4719978E do Ostravice
    Trasa 51,2 km • 18:50 hod

Méně zdatným turistům ale tuhle určitě také doporučuji.
    Nekážu vám přece abyste trasu ušli celou. Navíc téměř mezi každý vrcholem je možnost občerstvení, případně můžete sednout na autobus/vlak, který vás zaveze zpátky domů. Zkusit to pak můžete zase příště. Hory tu pro nás zůstanou.
    Tak co, ještě sedíš doma u PC? Tož zvedni tu řiť a mazej do Beskyd. 😁

Všem horám zdar

OdpovědětVymazat
  2. Prašivá je moje dětství, naposledy jsem tam byla před 3 lety už s prckem. :) Tu houpačku ale neznám, takže tam budeme muset vyrazit znovu.
    Lysá a Smrk pořád ale chybějí. Vždycky si říká, že příště už to vyjde, ale vždycky do toho něco vleze... No prostě budu muset jít a malej půjde taky. :)

3. Na horách je krásně :). V pátek jedeme za příbuznými do Jeseníků, tak se moc těším <3!

OdpovědětVymazat
  4. Nádherné fotky! Ta fotka na houpačce je jak z nějaké pohádky. V Beskydech jsem byla párkrát, dodnes si pamatuji výstup na Radhošť. Moc se mi líbí možnost hned pracovat s trasou a mapou, kterou jsi měla ty. Tak snad je někdy využiju :)

Odpovědi
    1. Máme teď naplánovanou delší trasu, která vede přes Radhošť. Snad ji stihneme ještě letos.
      Využij, Beskydy jsou krásné. :)